lördag 18 april 2009

Tant röd antar utmaningen!

Ok, hög tid för mig att besvara min egen utmaning:

1. Stolthet och fördom av Jane Austen
Jag följer de andra tanternas exempel och inleder med denna klassiker. En historia som är så välbekant att det känns som man skrivit den själv (om det vore så väl...).

2. The Illustrated Stratford Shakespeare
Behöver jag verkligen motivera? I Shakespeares samlade verk finns ju allt man kan önska sig av litteraturen! Skulle jag välja endast en bok att ta med till isoleringscellen så skulle det bli denna, här finns nämligen något att läsa för varje tänkbar sinnesstämning.

3. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams
För garanterad underhållning. Dessutom; fem böcker i en, vilket är bra i det här sammanhanget.

4. Alberte-serien av Cora Sandel
Alla tre böckerna i serien samlade i en volym. Jag har sett fram emot att läsa om denna men väntat in ett tillfälle då jag har gott om sammanhängande lästid, ett tillfälle som tycks stå och knacka på dörren i skrivande stund... Vackert, melankoliskt och oerhört engagerande i all sin stillsamhet.

5.Kattens historia av Gunnar Broberg
Nästan 500 sidor om människans (iaf den här människans) bästa vän får fungera som substitut för den riktiga katten.

6. Den oändliga historien av Michael Ende
När man under ett år i huvudsak kommer att ha läsning som sysselsättning känns det som en självklarhet att inkludera denna barndomsfavorit, som på ett så träffande sätt skildrar varför det är så roligt, och nyttigt, att läsa.

7. Goodnight nobody av Jennifer Weiner
Denna köpte jag på årets bokrea då jag läst att Jennifer Weiners böcker ska höra till den mer intelligenta chicklitt:en. Jag tar med den för att ha något samtida, lättsamt och ej tidigare läst att bryta av med bland alla gamla favoriter.

8. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
Någon form av skräck måste, känner jag, medtagas till isoleringen. Man skulle ju kunna tycka att en fängelsevistelse är skräckinjagande nog i sig, och det kanske den är, men den innehåller antagligen alldeles för lite vampyrer. Därför väljer jag att ta med denna otroligt hypade skräckroman och hoppas att den lever upp till förväntningarna.

9. A history of modern art av H.H. Arnason och Marla F. Prather
En konstbok känns som ett måste att ta med till fängelset. Ska jag vara omgiven av grå betongväggar i ett år kommer jag att behöva någon form av visuell stimulans utöver textmassor. Denna är riktigt fet och innehåller (enligt omslaget) 1438 illustrationer så den blir nog bra även om det finns roligare konstböcker.

10. Stråk av rött av Elizabeth George
Jag har precis påbörjat den här boken så det känns naturligt att ta med den som representant för deckargenren.

Sådär, nu känns det som jag fått med allt jag behöver; välbekanta favoriter som trygghet och nya bekantskaper för variation. Olika tidsperioder och miljöer. Klassiker, facklitteratur, chicklitt, skräck, fantasy, sci-fi och en deckare. Säkert finns det mycket jag skulle sakna efterhand, men just nu så känns detta som ett bra urval.

3 kommentarer:

  1. Jag tittade på alberte serien också faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Strikt talat så var det ju inte längre fredag när det här redovisades men jag tycker vi kan vara generösa med tolkningen...det var ju bara med 23 minuter... :-)

    A History of Modern Art, är det inte den som har massor av bilder tryckta i svart-vitt? Jag minns mycket tydligt hur jag läste i den om hur samspelet mellan färgerna i någon specifik tavla skulle tolkas och bilden av tavlan var i svart-vitt. De kunde lika gärna struntat i att ha med bilden kändes det som...

    Men Shakespeares samlade verk hade jag också gärna plockat med mig om den hade funnits i min bokhylla. Något som måste åtgärdas tror jag...

    SvaraRadera
  3. Alberte är en av mina favoriter bland litterära karaktärer. Jag har tänkt att jag ska läsa om henne i sommar, helst sittande i skuggan under ett träd med någon lämplig kall dryck inom räckhåll och hur många ostörda lästimmar som helst framför mig. Åååh, längta!

    Av de 1438 bilderna i Modern art är tyvärr bara 504 i färg, tämligen superdumt förstås. Men det är nog den av mina konstböcker jag läst minst i, samtidigt som den den är synnerligen omfattande...jag valde mellan den och Art History (Stokstad) och den senare består ju faktiskt av två böcker så jag valde därför bort den. Detta är dock en punkt på listan som defintivt skulle kunna omvärderas.

    Det vore ju vänligt av er om ni kunde ha överseende med att jag inte kunde passa min egen deadline :). Jag hade liksom inte räknat med att det skulle ta så ofantligt lång tid att komma fram med en slutgiltig lista. Det var inte utan en viss ångest jag tryckte på publicera till slut.

    SvaraRadera