tisdag 14 april 2009

Bloggutmaning!

Jag utmanar härmed mig själv och mina medbloggare att besvara en klassisk frågeställning, i en lite ny utformning.

Tänk er följande, högst osannolika, scenario:

Du har varit en elak liten kulturtant! Med hjälp av den nya, onda, tekniken har du delat med dig av din favoritkultur på ett synnerligen illegalt sätt. Fy! På domens dag kommer du att få stå till svars inför Gudarna. I väntan på detta har rättväsendet på det här livsplanet bestämt att du ska tillbringa ett år i isoleringscell, utan tillgång till någon som helst teknik, som straff för dina försyndelser.

Några få saker tillåter dock rättvisans utmätare (i sin oändliga godhet och vishet) att du tar med dig, så att du kan sysselsätta dig i din ensamhet. Först på listan står; "10 böcker, varken mer eller mindre, av helt fritt val". Det finns dock en hake med valfriheten (gör det inte alltid det?), straffet verkställs omgående. I detta ögonblick står fem biffiga representanter för ordningsmakten och knackar på din dörr, och du kan bara ta med böcker som finns i ditt hem i skrivande stund. Gå direkt i fängelse utan att passera bokhandel, bibliotek eller ens grannens bokhylla!

Hur tänker du? Väljer du gamla favoriter, så du vet att du slipper bli besviken? Väljer du ännu oupptäckta historier för ökad stimulans där i din sterila cell? Spelar storleken roll? En tjock bok räcker väl längre, eller?
Det finns många hänsyn att ta i denna viktiga existensiella frågeställning, men innan fredag tycker jag att vi ska ha tänkt ut ett svar (tidspress ökar spänningen!).

2 kommentarer:

  1. Motivera gärna era val, mina damer, det tänker jag göra.

    SvaraRadera
  2. Svårt, men roligt! Här är min lista:

    1. Jane Eyre av Charlotte Brontë
    Min favoritbok hittills.

    R.F. Delderfields romansvit i tre delar;
    2. Gud är engelsman
    3. ...ty riket är ditt
    4. ...giv oss idag
    Familjekrönika som lämnar spår...

    5. Övertalning av Jane Austen
    Fast filmen (den från -95) är ännu bättre.

    6. Ett ögonblick i sänder av Gerda Antti

    7. Jag reder mig nog av Gerda Antti
    Gerda Anttis två första böcker som jag läst många, många gånger.

    8. Prostmamselln av Margit Söderholm
    Nostalgi! Den här boken, liksom hennes andra böcker, är ungdomsfavoriter som jag fortfarande, efter 40 år, gärna läser om.

    9. Din trädgård av Karin Berglund
    Min trädgårdsbibel.

    10. Vad varje svensk bör veta
    Eller något liknande uppslagsverk.

    SvaraRadera