lördag 18 april 2009

Domen har fallit

Igår meddelades domen. De fyra kopplade till The Pirate Bay som åtalats har nu också fällts för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen och ska betala 30 miljoner i skadestånd och tillbringa ett år i fängelse (precis som i tant röds osannolika scenario tidigare i veckan...).

Vad ska man då säga om det hela? Ja, många är det som haft åsikter om domen i alla fall. Och omedelbart restes krav på censur. Jag tror generellt sett inte på censur som en konstruktiv väg att gå till någonting alls. Självklart inte heller i det här fallet. Och det verkar det som om internetleverantörerna i huvudsak håller med om.

Jag har själv lite för dålig koll på det tekniska och juridiska för att ha några konkreta synpunkter på domen, men man kan ju hoppas att Christian Engström i alla fall får rätt i att det ökar valdeltagandet den 7:e juni. Särskilt förstagångsväljarna som tidigare har varit dåliga på att rösta i EP-valet (senast inte mer än 25% mot 38% för hela svenska folket) kanske motiveras. Det är i alla fall uppenbart att något måste till...

Och slutligen så, domen kommer så klart att överklagas. Det kommer att ta år innan alla rättsliga turer är över och vid det laget så lär den aktuella tekniken redan vara överspelad. Men som jag sagt tidigare så tror jag inte på att försöka stoppa ny teknik enbart för att skydda föråldrade affärsmodeller. Tänk om de kreativa industrierna hade lagt all tid, energi och pengar de använt till att bedriva hetsjakt på sina kunder till att utveckla sina affärsmodeller istället...

3 kommentarer:

  1. Och jag som tyckte jag överdrev nåt så förskräckligt när jag gav oss ett års fängelse för fildelningsbrott. Jag kanske borde börja extraknäcka som orakel?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tror att du skulle göra dig alldeles utmärkt som orakel. Tänker du modernt orakel (typ Matrix) eller är det mer den klassiska varianten du tänker dig? :-)

    SvaraRadera
  3. Hm, tål att tänka på. Allt jag vet är att; "there is no spoon".

    SvaraRadera