fredag 17 april 2009

Tant gredelin tar till orda...

Shit... det här var mycket svårare än vad jag trodde, här sitter jag och har ångest över vad jag ska kunna överleva på i ett år i bokväg och ändå är det helt fiktionellt fängelse. Gaaalet. Jag hoppas att det finns tillgång till papper och penna i alla fall, annars överlever jag nog inte i vilket fall. jag har väl blandat både välkänt och nykomlingar i bokhyllan, en del älskade och slitna och en del för att de ska ge lite food for thought och ytterligare några som jag önskar att jag haft tid att läsa. Så:

Pride och prejudice av Jane Austen, den första boken jag tänkte på. Jag överlever knappt ett halvår utan den i normalfallet, har väl läst den en sisådär 35 gånger vid det här laget och äger fyra olika utgåvor av den. Dräglar också över Oxford Edition i läderband men inte tagit mig för att beställa den än. Det här får dock bli den engelska pinguin pocket utgåvan. En trogen vän i nöden.

The Sharing Knife, volume one Beguilement av Lois McMaster Bujold. Kanske en av de bästa romantiska fantasy böckerna som finns, just nu i alla fall. Har allt som en romantisk roman ska ha och är skriven av en av de riktigt bra fantasy författarna. Hemskt att jag inte har plats för de andra tre som kommit i serien, den fjärde boken Horizon, kommer på posten på måndag.

Shantaram av Gregory David Roberts har legat länge i bokhyllan och verkar både intressant och lång, närmare bestämt 941 sidor så den får följa med tillsammans med De Välvilliga av Jonathan Littel med samma motivation, lång och verkar både intressant och tänkvärd. Diskussionen om människans natur och ondska är alltid värd att fundera lite extra över.

Blonde av Joyce Carol Oates. Jag verkligen älskar Joyce men har aldrig lyckats ta mig tid att läsa Blonde, så det här är verkligen ett tillfälle att läsa en älskad författare fast en ny bok ett klokt val hoppas jag.

River of Gods av Ian McDonald. Utan fantasy skulle jag nog ha tråkigt och den här boken har värmt hyllan ett tag utan att jag tagit mig samman och gjort slag i saken. Han har just släppt en novellsamling som jag tycker verkar intressant och som jag ska köpa i Stockholm i maj, Cyberbad days heter den om jag inte miss minner mig.

Reave the Just and other tales av Stephen Donaldson. Novellsamlingar är underskattade och jag bara äskar novellerna i den här samlingen, det finns en varje humör och smaka bara på titlar som the woman who loved pigs och the Djinn who watches over the accused. Blir inte bättre! och ännu en fantasy bok till fängelset.

Så till de riktiga tanke nötterna i fallet: The Golden Bough av Sir James Frazer, Gnosis and Hermeticism from antiqutity to modern times och Access to Western Esotericism. Här får jag något spännade att filosofera över och sätta mig in i under det kommande året. Har alltid önskat att jag var mer insatt i esoterism och snacka om ett tillfälle att åtminstone få ordning på lite grundläggande begrepp och historia och få lite uppslag till vad som ska studeras när året är slut. Som sagt var jag hoppas att det finns pennor och en massa papper, det lär behövas.

Ja det var tio böcker det!

1 kommentar:

  1. Hm, den där novellsamlingen av Donaldson låter intressant. Jag har kommit fram till att jag läser för lite noveller. Kanske är denna bok ett bra sätt att börja åtgärda detta på...

    SvaraRadera