söndag 19 april 2009

Berättarröst i film?

Igår kväll såg jag Australia. Det här ska inte bli någon recenssion av filmen, men däremot vill jag diskutera konceptet med att använda en berättarröst i film och särskilt när den tillhör en av karaktärerna. I böcker måste det finnas någon typ av berättare, annars blir det ingen historia och då kan subjektivt berättande ur en karaktärs perspektiv bli riktigt bra om det görs rätt. Det gäller att författaren verkligen håller sig till vad det är sannolikt att karaktären skulle märka, förstå, värdera, bry sig om, känna till, osv baserat på hur han/hon i övrigt framställs (intressen, personlighet, förkunskaper, osv). George RR Martin använder sig t.ex. av konceptet på ett alldeles utmärkt sätt i serien A Song of Ice and Fire. Men oftast funkar det så klart inte lika bra. Finns det något mer irriterande än en karaktär som beskrivs ha ett hett temperament som aldrig någonsin tappar humöret? Eller beskrivs som kompetent men virrar omkring oförmögen att göra någonting rätt? Eller ska föreställa nästan läskigt smart men som missar de mest uppenbara saker och begår korkade misstag? Osv.

I film finns inte samma behov av subjektivt berättande. Vi får ju ändå, under alla omständigheter, se historien utifrån. Vi får inte följa hur någon annan uppfattar världen eller tänker kring det som händer, det som i böcker är det intressanta med konceptet, eller i alla fall har jag aldrig sett konceptet använt på det förra sättet och det senare vore bara dåligt berättande i film. Möjligen kan man säga att den historia som berättas är den karaktärens subjektiva minnesbild av vad som hände. Men inte ens det stämmer ofta eftersom filmerna tenderar att inkludera massor av saker som berättarkaraktären (som av någon anledning ofta är/var ett barn) inte var med om, inte såg eller hörde och som det dessutom är osannolikt att någon skulle ha berättat.

Så varför envisas med konceptet om man ändå inte vill använda sig av dess logik? Jag kan, så här på rak arm, inte komma på en enda film som faktiskt blivit bättre av att det konceptet används. Australia var i alla fall inte ett exempel på lyckat användande (och då tyckte jag ändå väldigt mycket om filmen i övrigt). Jag tar gärna emot förslag på film där konceptet använts på ett bra sätt och verkligen tillfört något för jag skulle gärna vilja se det göras också och jag är övertygad om att det finns exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar