söndag 5 april 2009

Anita Blake på TV...

Jag upptäckte redan för ett bra tag sedan att det fanns planer på att göra en TV-serie av Laurell K Hamiltons Anita Blake-böcker och blev helt fascinerad. Nu verkar det som att man kommit ganska långt och räknar med att den ska kunna sändas redan nästa sommar.

Jag har verkligen ingen som helst aning om vad man ska kunna förvänta sig av serien. De tidiga böckerna i serien är riktigt bra (om inte otroligt välskrivna) och skulle säkert göra sig i visuellt format. Frågan är hur nära man kommer att följa böckerna och hur det i så fall kommer att vara upplagt. Kommer första säsongen att utgöras av första boken (men med viss utfyllnad)? Eller kommer man att använda karaktärerna och miljöerna men strunta helt i händelserna i böckerna? Eller vad? Jag tänker spontant att böckerna från Narcissus in Chains och framåt inte kommer att filmas...eller i alla fall inte följa böckerna särskilt detaljerat... Men det är ju å andra sidan ganska långt in i serien. Låt oss först se vad det blir av den första säsongen och om det alls blir mer än så. Tills vidare tänker jag i alla fall känna mig försiktigt förhoppningsfull...

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag skrev ett blogginlägg om precis samma sak som du nästan exakt samtidigt - så kul! Själv fascinerades jag av målgruppsbeskrivningen, män mellan 18-34 år med vampyrintresse, så jag tror att det blir en hardcoreversion a'la inledningen av True Blood - för att passa målgruppen så klart. Anita Blake kommer säkert inte att "hålla på sig" heller... Men jag tycker som du - försiktigt förhoppningsfull kan man väl få vara i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Vilket roligt sammanträffande. :-)

    Jag tycker också att målgruppsbeskrivningen är ganska intressant...men i och för sig inte helt otippad om man tänker på innehållet i böckerna. Däremot vore det ju intressant att veta i hur hög utsträckning det är den målgruppen som läser Anita Blake (jag är tveksam till att det är så).

    SvaraRadera