fredag 17 april 2009

Tant blå besvarar utmaningen

Tidigare i veckan utlyste tant röd en utmaning som härmed besvaras. Det har varit jättesvårt. Jag menar, bara 10 böcker på ett helt år utan kontakt med resten av världen? 10 böcker skulle vara i minsta laget för en vecka under de omständigheterna... Men om rättvisans utmätare endast tillåter 10 böcker (som finns i min bokhylla i skrivande stund) för hela året så skulle det nog bli de här (utan någon särskild inbördes prioriteringsordning):

1. Pride & Prejudice av Jane Austen
Sedan många år något av en snuttefilt. Behöver jag säga mer?

2. A Feast for Crows av George RR Martin
Av någon anledning har jag fortfarande inte läst den (i sin helhet) mer än en gång medan jag läst om alla de andra böckerna i serien ganska många gånger vid det här laget så jag har säkert missat 1000 viktiga detaljer. Detaljer som kan användas för att konstruera alla möjliga spännande teorier (jag har ju trots allt ett helt år i isolering att fördriva). Dessutom kan man ju hoppas på att A Dance with Dragons kommit ut när jag får göra det... Fast ur det perspektivet kanske A Storm of Swords också borde inkluderas eftersom det är därifrån historien tar vid igen. Hmm...

3. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov
Ligger näst i tur på min läslista för ögonblicket så det känns naturligt att den får följa med. (I alla fall om vi utgår ifrån att rättvisans utmätare dyker upp vilket ögonblick som helst, jag kan av uppenbara skäl inte garantera att jag fortfarande kommer att vilja ha den med efter att jag läst den.) Jag har ingen riktig uppfattning om vad jag ska förvänta mig av den men jag känner mig ändå lätt entusiastisk.

4. Guilty pleasures av Laurell K Hamilton
Ja, jag är ett stort fan av Anita Blake. Trots det (ibland) dåliga språket. Trots vansinnigt irriterande karaktärer som Richard. Och trots att handlingen i de senare böckerna i serien tenderar att försvinna i allt sex och ältande av samma saker som redan ältats femtielva gånger. Trots allt detta så älskar jag böckerna. Jag gillar Anitas attityd. Jag uppskattar sättet att berätta en historia. Jag tilltalas av miljön. Jag fascineras av vampyrpolitiken. Och jag älskar hennes bad guys. Det finns många riktigt bra sådana i serien, Raina t.ex. och så finns så klart Edward. Jag vet inte om just den här (som är första boken i serien) nödvändigtvis är den bästa egentligen. Oavsett vilket så är den fortfarande speciell för mig eftersom den introducerade mig för både Anita Blake och för hela genren paranormal romance som underhållit mig i ett par år nu.

5. Tusen och en natt
Jag har alltid varit (och är fortfarande) barnsligt förtjust i sagor. Tusen och en natt hittade sin väg in i min bokhylla i pocketutgåva för något halvår sedan och är fortfarande oläst av någon anledning. Ett år i isolering vore ju ett alldeles ypperligt tillfälle att åtgärda detta.

6. Politik som organisation av Bo Rothstein m.fl.
Boken stod med på litteraturlistan vi fick under sommaren till a-kursen i statsvetenskap men hade sedan strukits när kursen väl började. Jag lovade då mig själv att jag ändå skulle läsa boken (som jag varit duktig och köpt hem i förväg) men har fortfarande inte kommit mig för. Sedan lär det ju faktiskt stå en del intressanta saker i den som jag kan ägna några veckor av isoleringstiden åt att fundera över också.

7. Liftarens guide till galaxen av Douglas Adams
Givetvis i den pocketutgåva som innehåller alla fem delarna i samma volym. Ska man sitta isolerad i ett år behövs något lagom galet som piggar upp. Jag tror inte att jag någonsin haft så roligt åt något jag läst som åt scenen där osannolikhetskalkylatorn förvandlar misilerna till en kaskelottval och en kruka med petunior och läsaren sedan får följa deras tankeprocess till dess att de kraschar.

8. Death in Holy Orders av PD James
Givetvis måste någon deckare med. Valet stod mellan den här boken och Barbara Nadels ”Harem”. Båda står olästa i min bokhylla och jag har tyckt bra om tidigare böcker jag läst av båda författarna så det var inget lätt val. Efter mycket velande avgjordes det till slut helt enkelt på sidantal.

9. A History of World Societies av McKay m.fl.
Eller helt enkelt McKay. Jag kan vissa delar bättre än andra men med ett helt år i isolering så finns ju gott om tid att verkligen fördjupa sig i ämnet. Särskilt de delar som inte handlar om västvärlden skulle jag behöva sätta mig in i bättre.

10. Undercover av Lauren Dane
Om inte ens förhoppningen om sex finns på ett helt år så får en flicka hitta andra sätt... ;-)

Som sagt, inte lätt men nu är det klart! Fritt fram att kommentera... Och du som själv bloggar och tycker att det verkar som en kul idé du också vill använda får gärna lämna en länk i kommentarsfältet till inlägget där tant röd utfärdade utmaningen.

2 kommentarer:

  1. O, tusen och en natt hade jag gärna tagit med om jag hade ägt ett exemplar.

    När jag gjorde min lista tog jag fram en massa böcker och läste lite här och där under beslutsprocessen så att säga och den bok som jag fastnade mest i var Liftarens guide. Man kan bara slå upp den på måfå och läsa nåt stycke och helt plötsligt sitta där och skratta högt åt en eller annan absurditet. Det är definitivt en god egenskap hos en bok.

    SvaraRadera
  2. Ja, Liftarens guide är verkligen bra på det sättet. :-) Åh...jag blir nästan frestad att sätta mig med den, men jag har ju så mycket annat att läsa nu. Choices, choices.

    SvaraRadera