måndag 9 februari 2009

zombies, i protest!

Så för att protestera mot allt pluttinuttande och rosa skimmer som sprider sig ju närmare lördagen vi kommer så tänker jag slå till med ett zombie tema!!! Dessutom speglar det mitt mentala tillstånd och graden av hjärnaktivitet på ett alldeles utmärkt sätt, håglös som en zombie eller något liknande.

Inget kan förbereda en mer inför allahjärtans dag än lite trevliga och läskiga zombies, eller hur?

Well, först på listan över trevlig zombieunderhållning kommer självklart George A. Romeros Night of the living dead med uppföljare av samma resigör, ett måste för alla zombieälskare, gott om sent 60-tal och 70-tals splatter och gore. En annan film som måste nämnas är den helt sanslösa Shaun of the dead med Simon Pegg i huvudrollen som killen som måste rädda världen och sin ex-flickvän från zombisen i London. Helt fantastisk underhållning!

Zombie böcker finns det gott om också, först vill jag nämna Johan Ajvide Lindqvist Hanteringen av odöda som är en riktigt bra svensk skräckroman med gott om zombies. Vad ska man göra när nära och kära kommer till liv men ändå inte? Ta in dem i hemmen eller slutförvara? Tycker att han har början till en intressant etisk diskussion som han tyvärr inte riktigt fullföljer men ändå riktigt bra.
Om man föredrar att väcka de döda till liv ska man läsa Laurell K Hamiltons Anita Blake serie. där är huvudpersonen en licensierad zombieresare och utredare av diverse andra övernaturliga brott. speciellt del två med en galen voodooprästinna har gott om goie zombies.
SF bokhandel säljer också överlevnadsguider om man skulle råka hamna bland zombies och jag ser med glädje fram emot Pride and Prejudice and Zombies: The Classic Regency Romance+now with Ultraviolent Zombie Mayhem! av Seth Grahame-Smith som kommer i juni, jag menar det kan knappast bli bättre... speciellt om de hade kunnat släppa den till på lördag.

Föresten vad blir zombie i plural? Zombies...Zombis... Zombiesar....Zombiser...hmmmm

2 kommentarer:

  1. När det gäller filmer på temat Zombier (som jag tror att pluralformen blir) så måste ju "The Prince of Darkness" i vilken Alice Cooper dyker upp som zombie och dödar en kille med en halv cykel nämnas. :-)

    SvaraRadera
  2. Helt klart.. hade alldeles glömt bort den. Jag gillade också 28 dagar senare.

    SvaraRadera