fredag 6 februari 2009

Vad hände med januari i år egentligen?

I vanliga fall brukar januari vara den näst segaste månaden på hela året (näst efter november). Den brukar aldrig vilja ta slut. I år sprang januari ifrån mig fullständigt. Jag har knappt hunnit vänja mig vid att det inte längre är 2008...vilket iofs är något positivt (att det inte längre är 2008 alltså, inte att jag knappt hunnit vänja mig vid det).

Det har också hunnit hända en hel del redan det här året. Uppgörelsen om energipolitiken som presenterades häromdagen kom lite överraskande. Hade inte väntat mig att man skulle komma överrens om kärnkraften under den här mandatperioden. Känner mig faktiskt ganska kluven till kärnkraften. Framförallt verkar det ju dumt att bryta oljeberoendet bara för att göra sig än mer beroende av en annan ändlig energikälla. Därför känns det ändå bra att man nöjer sig med att tillåta att man ersätter befintliga reaktorer och att satsningar på förnyelsebar energi också ska göras.

De senaste dagarna har det också varit en hel del uppståndelse kring de inspelade uttalanden som poliser gjorde i samband med kravallerna i Rosengård. Jag måste säga att jag är helt fascinerad över vilket besynnerligt fokus den diskussionen har fått. Det har kommit att handla helt om huruvida det var förkastligt eller förståeligt att poliserna i fråga använde ord som eventuellt kan tolkas som rasistiska. Att representanter för ordningsmakten på samma band pratar om att ge någon stryk så att han inte kommer kunna gå efteråt eller att göra någon steril är däremot inget som diskuteras eller kritiseras i någon högre utsträckning. Mycket märklig prioritering... Sedan var väl knappast poliserna de som betedde sig sämst i den situationen, men det faktum att någon annan beter sig sämre är ju ingen ursäkt.

Annars börjar det röra sig mot val till Europaparlamentet. Söndag den 7:e juni är det dags. Jag hoppas verkligen att valdeltagandet blir högre den här gången än vad det varit hittills i de valen. Vi påverkas alla dagligen av beslut som fattas på den nivån och ändå väljer så många att inte gå och rösta. Inte särskilt bra för demokratin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar