lördag 7 februari 2009

Dags igen...

Ikväll gick startskottet för en av årets höjdpunkter i min tillvaro. Den första deltävlingen i Melodifestivalen 2009 gick av stapeln från Göteborg. Jag kommer nu att sitta klistrad framför TV:n de kommande fem lördagkvällarna och med stor förtjusning följa hela spektaklet med galna kläder, galna låtar, galet röstande och alla andra galenskaper som tenderar att omge hela arrangemanget.

Nytt för i år var procedurerna kring röstningen (ingen nollställning mellan omgångarna och ett nytt duellsystem) och en internationell jury vars funktion jag inte riktigt förstår mig på. Slutresultatet blev i alla fall att Alcazar och Emilia gick direkt till finalen medan Scotts och Caroline af Ugglas tog sig till Andra chansen. Den senare blev också internationella juryns val vilket, om jag förstått saker och ting rätt, innebär en extra chans att ta sig till final om hon misslyckas med det i Andra chansen.

Det bidrag jag personligen tyckte bäst om var Nina Söderquists "Tick Tock" som slutade på 5:e plats. Men så brukar det vara, jag får aldrig med mitt favoritbidrag från den första deltävlingen. Det brukar vända längre fram i tävlingen...återstår att se om så blir fallet i år också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar