fredag 29 maj 2009

Min första debatt

Idag deltog jag i min första politiska debatt. Det var John Bauer-gymnasiet som arrangerade och vi var representanter från fyra olika partier som deltog. Förutom jag själv för folkpartiets räkning fanns även kristdemokraterna, socialdemokraterna och piratpartiet på plats.

Självklart stod Europafrågorna högt på dagordningen med bara någon vecka kvar till valdagen, men också IPRED, FRA-lagen, integritetsfrågor och ideologi fick en del utrymme.

Här finns också en liten notis med en bild från ljushallen där vi höll till. Det bara benet som skymtar i högerkanten är mitt. :-)

2 kommentarer:

  1. Hej Tant Blå!
    Hur gick debatten? När jag läser inlägg från Piratpartister på nätet så får jag uppfattningen att de är duktiga på att flytta fokus från piratkopieringen, som är något som engagerar många och som de flesta har en åsikt om, till integritetsfrågorna som är mycket svårare att förstå. Pressades Piratpartiet till att prata om sin idelogi utanför Internet?

    SvaraRadera
  2. Hej hej.

    Jo tack, för att vara en första debatt som jag dessutom inte hörde talas om förrän dryga dygnet innan så gick det riktigt bra. Jag är nästan mest fascinerad över att jag fick stå oemotsagd när jag pekade ut turordningsreglerna i LAS som en av de viktigaste förklaringarna till den relativt höga ungdomsarbetslösheten. Jag hade verkligen väntat mig att få mothugg där.

    När det gäller integritetsfrågorna så försökte jag förmedla poängen att de är viktiga men inte existerar i ett vakuum utan måste vägas mot andra intressen (som exempelvis människors fysiska säkerhet). Att det därför är viktigt att hela tiden hålla frågan om hur vi gör den avvägningen och var vi drar gränserna aktuella, men att avvägningar måste göras och gränser måste dras någonstans. Det höll piratpartisten med om så det öppnade ju därmed för frågan om vilka regleringar och begränsningar de kan tänka sig. Det blev dock inte jättemycket utrymme för den diskussionen vilket är lite synd. Det är ju lätt att bara vara emot när man inte behöver ta hänsyn till eller ansvar för några andra värden.

    SvaraRadera