tisdag 19 maj 2009

Psykiskt beroende

Med anledning av en diskussion som kom upp under gårdagens studiecirkelsammankomst har jag ägnat en stund åt att leta lite information om narkotikaklassade preparat. Och jag måste säga att jag inte begriper mig på begreppet "psykiskt beroende".

T.ex. skriver Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning på sin hemsida om LSD att:
Fysiskt beroende av LSD är inte känt. Däremot ger drogen troligen ett psykiskt beroende; drogen blir det centrala i en persons tankar, känslor och aktiviteter och det därför blir svårt att sluta.
Om ett "psykiskt beroende" är något som "blir det centrala i en persons tankar, känslor och aktiviteter" kan alltså precis vad som helst betraktas som beroendeframkallande? Böcker, tv-serier, ett föreningsengagemang, en religion, en politisk ideologi, vilken hobby som helst, osv. Eller är det bara sådana saker som betraktas som, i någon mening, dåliga som man blir "psykiskt beroende" av? Jag har annars alltid uppfattat beroende som ett medicinskt tillstånd som genererar påtagliga abstinenssymptom när man avstår (oavsett om det är av fritt val eller pga tvång)...

Om någon har bättre koll än mig på det här så skulle ett klargörande av vad begreppet egentligen handlar om uppskattas för baserat på vad jag kunnat hitta om det hittills så låter det mest konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar