onsdag 20 maj 2009

Idag öppnar förtidsröstningen

Idag öppnade förtidsröstningen inför EP-valet. Det är för all del bra att den möjligheten finns, men jag tror nog faktiskt att jag vill gå till vallokalen på valdagen och rösta... Det må vara konservativt och traditionellt och tråkigt men på någon punkt måste man ju få vara det också...eller? Jag har i alla fall hämtat en del kampanjmaterial idag. Mer info om fp:s kandidater och ställningstaganden finns på kampanjwebben.

Annars fortsätter debattinlägg som är allt ifrån bara konstigt, till underhållande eller faktiskt riktigt vettiga att dyka upp här och var. Jag är lite osäker på vilken kategori jag ska placera Tim Nilssons förslag på SVT Opinion om att lösningen på alla problem med EU-samarbetet är att slänga ut Frankrike i.

Den här intervjun med Sören Wibe däremot är konstig på alla möjliga sätt... Det påstås att Sören Wibe vill vara Norrlands röst i EU. Vad skulle det vara för politiska frågor som alla norrlänningar är helt överrens om? Vilka är Norrlands intressen som vi alla är överrens med varandra (men tydligen inte med någon annan) om? Varför skulle jag som liberal norrlänning självklart ha mer gemensamma intressen med Sören Wibe (eller för den delen en sverigedemokrat från Jämtland) än med en annan liberal från Malmö eller för den delen Tyskland? Och vad menas egentligen svaret i den sista paragrafen? Vi ska ha kvar medlemskapet men inte i det EU som finns? Grundstommen i hela fredsprojektet EU är den inre marknaden, hur ska den fungera utan några överstatliga regelverk? Och framförallt varför vill Sören Wibe ha mandat för att sitta i en församling vars uppgift är att besluta om överstatliga regelverk om han tycker att inga sådana ska få finnas? Och varför ställer inte journalisten den sista av frågorna till honom? Märkligt alltihop...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar