måndag 24 augusti 2009

Önskelistan :-)

Idag har jag spelat en massa hårdrock medan jag knappat kontaktuppgifter och annat och samtidigt funderat färdigt över den där listan jag efterlyste på vilka fem låtar som borde önskas från VH1 Love Jukebox.

Min egen önskelista (om jag skulle göra den idag) skulle innehålla följande:

1. Något med Lars Winnerbäck. Det spelar ingen roll vilken min sinnestämning är eller vad jag är ute efter, det finns alltid en Winnerbäck-låt som ger mig precis det jag behöver för stunden. I dagsläget, och till just den här listan, så pendlar det mellan två låtar. Om du lämnade mig nu som verkligen talade till mig redan första gången jag hörde den eller Min älskling har ett hjärta av snö som har en av de bästa textraderna någonsin:
Hennes gröna ögon gör mig matt
hon säger: "ta aldrig nånting för givet"
och vi pratar om vart vi ska just inatt
men jag antar att vi menar hela livet

Precis sådär som det kan kännas ibland...

2. Mitt andra val har fallit på Bruce Springsteens The River som jag av någon anledning alltid associerar till en specifik person som inte ska namnges. Jag ska inte säga så mycket mer om saken alls annat än att jag dumt nog aldrig fattade förrän det var alldeles försent.

3. Legenden säger att Jakob Hellman gjorde skivan "...och stora havet" för att fånga uppmärksamheten hos en flicka han var intresserad av och sedan också blev tillsammans med. Huruvida det är sant eller inte kan jag inte uttala mig om, men lite småkär i största allmänhet blir man allt av att lyssna på den. Om jag ska välja en specifik låt så får det bli Hon har ett sätt

4. Gyllene tider tenderar jag att hysa en viss hat-kärlek till (som jag tycker mig ha förstått inte är helt ovanlig). Jag vill hur som helst gärna ha med Kärleken är inte blind (men ganska närsynt) på den här listan. Det är en så träffande beskrivning på något sätt. Många är vi nog som kommit på oss själva med att säga eller göra de konstigaste saker när hormonerna härjar fritt.

5. Och slutligen då, Aerosmiths Falling in love (is hard on the knees) som också känns lite träffande, på sitt sätt.

Många funderingar och avvägningar har det varit innan det blev den här listan. Elton John, Prince, Guns'n'Roses, Dolly Parton, Bon Jovi och Celine Dion var några som var nära att komma med men i slutändan inte gjorde det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar