tisdag 4 augusti 2009

Att tänka eller känna?

Så var det då sista semesterveckan för den här sommaren. Allt det där som jag hade planerat att läsa i sommar har det blivit något mindre av än tänkt. Istället har jag åkt omkring en hel del (till Umeå, Vännäs, Eskilstuna, Stockholm, Malmköping, Karlstad och Umeå igen), träffat både kompisar och helt nya människor, sett nya saker och fått en hel del nya insikter.

Den kanske viktigaste insikten (som jag naturligtvis förstått redan tidigare på en språklig och intellektuell nivå men nu till slut verkligen har fattat) är att det inte alltid är så bra att tänka, analysera, intellektualisera och rationalisera kring allt. Ibland behöver man faktiskt stänga av hjärnan lite och bara känna. Och större delen av tiden är det antagligen bra om man kan hitta en bra balans däremellan.

Eftersom jag själv i dagarna brottas en hel del med just att försöka koppla bort hjärnan lite (för att bli bättre på att hantera mitt känsloliv) så var det intressant att hitta den här artikeln av Jan Söderqvist om hur hjärnan fungerar och inte alltid är så tillförlitlig som vi gärna inbillar oss.

Och eftersom det gått lite si och så med bloggandet i sommar så har jag kommit fram till att ge Twitter en chans. Kanske blir det lättare med regelbundna uppdateringar då. Och naturligtvis finns det länkat härifrån (titta i marginalen till höger) för den som är intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar