tisdag 29 september 2009

En skola för alla?

För den regelbundna läsaren av den här bloggen är det väl vid det här laget välbekant att jag börjat på lärarutbildningen i höst. Just nu arbetar jag därför på en rapport under rubriken Skolvägar som ska handla om hur skolan lyckats med sitt samhälleliga uppdrag att skapa en skola för alla. Där fastnar jag omedelbart för det begreppet i sig. Vad betyder egentligen en skola för alla? När är skolan för alla? Hur ska skolan vara för alla?

Ska det uppfattas som en skola som är tillgänglig, och lika, för alla? En skola som fostrar och utbildar för allas gemensamma (dvs samhällets) bästa? Eller pratar vi om en skola som strävar efter att utveckla varje enskild elevs potential och alltså verka för alla enskilda elevers bästa?

Det finns säkert fler sätt man kan tolka begreppet på också, men det här var några tänkbara tolkningar som omedelbart dök upp i mitt huvud. Vad jag försöker komma fram till är att innan det är meningsfullt att försöka dra några slutsatser om ifall skolan lyckats med uppdraget att vara en skola för alla bör man kanske ha klart för sig att begreppet är allt annat än entydigt. Där tänker jag mig alltså min ingång i det här arbetet.

Det ska dock tilläggas att det här är en väldigt begränsad studie, men jag ska ändå försöka återkomma med några slutsatser längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar