fredag 11 juni 2010

Fotboll, ESC och svenska prestationer

En kort reflektion så här medan öppningsmatchen i årets fotbolls-VM spelas. I år har två saker inträffat för första gången så långt tillbaka jag kan minnas. 1) Sverige misslyckades med att kvalificera sig till fotbolls-VM och 2) Sveriges bidrag kvalificerade sig inte till finalen i Eurovision Song Contest. Hur är då detta intressant? Ja, det kan man verkligen undra om man, som mig, tycker att tävlingarna är lika spännande att följa alldeles oavsett svenskt deltagande eller svenska prestationer. Det verkar dock inte höra till vanligheterna...åtminstone om min (för all del högst subjektiva) upplevelse av omgivningen och medierapporteringen är något att gå efter.

Jag tenderar att tycka att en bra låt borde vinna, oavsett var den kommer ifrån. Jag tenderar också att vilja se en väl spelad match där det händer något oavsett varifrån lagen som spelar kommer. Jag har helt enkelt svårt att förstå varför det är viktigt att det går bra för Sverige för att det ska vara intressant att följa tävlingarna. Vad är det jag har missat?

Nu blev det för övrigt precis 1-0 till Sydafrika i öppningsmatchen mot Mexico...

2 kommentarer:

  1. Det är så sant Ida men det du har missat är väl isåfall att vi svenskar håller väl på Sverige. Inte köper väl du en dyr biljett för att titta på Färjestad vs Frölunda om du är MoDo fantast? Tror inte vi svenskar kollar in Sydafrika om vi har annat att göra oavsett om det är VM eller något annat. Man prioriterar helt klart för stunden och då är det väl så att Sverige smäller betydligt högre än Sydafrika.

    SvaraRadera
  2. ..Oj då glömde, det var jag Pelle som skrev kommentaren ovan ;)

    SvaraRadera